وای فای

چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم؟ بخش دوم

یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از هک وای فای، تنظیم رمز عبور برای جلوگیری از کنترل اطلاعات توسط همسایگان و افراد دیگر است. اما ما باید در مورد امنیت جدی‌تر عمل کنیم و موارد دیگری را هم به کار ببندیم. گرچه استفاده و دسترسی به Wi-Fi نسبتا آسان است، اما این شبکه‌ها همیشه شبکه‌های امنی نیستند. شبکه Wi-Fi مشکلات امنیتی بسیاری در خود دارد. هرچه تعداد دستگاه‌های نیازمند اینترنت در خانه شما بیشتر باشد، اطمینان از امنیت شبکه اهمیت بیشتری خواهد داشت. برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک کنید.

پس برای افزایش امنیت شبکه بی‌سیم و جلوگیری از هک وای فای و شبکه خود از نکات زیر استفاده کنید:

فایروال و رمزگذاری وای فای را روشن کنید

اکثر روترها دارای یک فایروال برای جلوگیری از هک خارجی و رمزگذاری Wi-Fi هستند تا از استراق سمع داده‌های ارسالی بین روتر و دستگاه‌های متصل جلوگیری کنند. هر دو معمولاً به طور پیش فرض فعال هستند، اما باید بررسی کنید تا مطمئن شوید که روشن هستند. اکنون که می دانید چگونه به تنظیمات روتر خود وارد شوید، بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایروال و رمزگذاری Wi-Fi فعال هستند. اگر به هر دلیلی خاموش هستند، آنها را روشن کنید. امنیت شبکه شما از شما تشکر خواهد کرد.

یک شبکه وای فای مهمان ایجاد کنید

قبل از اشتراک گذاری دسترسی به شبکه اصلی خانگی خود، ایجاد یک شبکه مهمان جداگانه برای بازدیدکنندگان را در نظر بگیرید. من پیشنهاد نمی‌کنم که مهمان‌های شما با اتصال Wi-Fi اصلی شما دست به هر کار زشتی بزنند، اما دستگاه‌های آنها یا هر چیزی که هنگام اتصال به شبکه شما دانلود می‌کنند ممکن است به بدافزار یا ویروس‌هایی آلوده شود که شبکه شما را هدف قرار می‌دهند بدون اینکه آنها بدانند.

یک شبکه مهمان همچنین برای دستگاه‌های اینترنت اشیا شما ایده‌آل است، مانند دوربین‌های Wi-Fi، ترموستات‌ها و بلندگوهای هوشمند. دستگاه‌هایی که ممکن است اطلاعات حساس زیادی را در خود نداشته باشند و شاید راحت‌تر از دستگاه‌های هوشمندتر مانند رایانه یا تلفن هک شوند. .

از VPN استفاده کنید

چند دلیل برای استفاده از VPN خوب وجود دارد که امنیت شبکه یکی از آنهاست. یک شبکه خصوصی مجازی آدرس IP و فعالیت Wi-Fi شما از جمله داده‌های مرور را پنهان می‌کند.

VPN ها احتمالاً هنگام اتصال به یک شبکه عمومی مفیدتر هستند، اما همچنان می توانند سطحی از امنیت و حریم خصوصی را به شبکه خانگی شما اضافه کنند. برخی از VPN ها بهتر از سایرین هستند، اما مانند هر چیزی، اغلب آنچه را که برای آن پرداخت می کنید، دریافت می کنید. خدمات VPN رایگان در دسترس هستند، اما پرداخت کمی اضافی (فقط چند دلار در ماه) خدمات بسیار بهتر و ایمن‌تری ارائه می‌دهد.

روتر و دستگاه های خود را به روز نگه دارید

در حالی که به روز رسانی نرم افزار می تواند آزاردهنده باشد، اما هدفی دارد و اغلب شامل به روز رسانی های امنیتی است. وقتی شرکت‌ها از آسیب‌پذیری‌های امنیتی بالقوه یا در معرض آگاهی آگاه می‌شوند، به‌روزرسانی‌ها و وصله‌هایی را برای به حداقل رساندن یا حذف خطر منتشر می‌کنند. شما می خواهید آن ها را دانلود کنید.

به روز نگه داشتن روتر و دستگاه های متصل با آخرین به روز رسانی ها به شما کمک می کند تا بهترین محافظت را در برابر بدافزارهای شناخته شده و تلاش های هک داشته باشید. روتر خود را تنظیم کنید تا در صورت امکان در تنظیمات سرپرست به طور خودکار به روز شود و به طور دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که روتر شما به روز است.

غیرفعال کردن دسترسی روتر از راه دور

دسترسی به روتر از راه دور به هر کسی که مستقیماً به شبکه Wi-Fi شما متصل نیست اجازه می دهد تا به تنظیمات روتر دسترسی داشته باشد. به غیر از مواردی که نیاز به دسترسی به روتر خود نداشته باشید (مثلاً برای بررسی یا تغییر پیکربندی دستگاه متصل کودک)، نباید دلیلی برای فعال کردن دسترسی از راه دور وجود داشته باشد.

می توانید دسترسی از راه دور را در تنظیمات سرپرست روتر غیرفعال کنید. بر خلاف سایر اقدامات امنیتی، دسترسی غیرفعال به روتر از راه دور ممکن است پیش فرض نباشد.

دستگاه های متصل را تأیید کنید

مرتباً دستگاه‌های متصل به شبکه خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها چیستند. اگر چیزی در آنجا مشکوک به نظر می رسد، آن را جدا کرده و رمز عبور Wi-Fi خود را تغییر دهید. پس از تغییر رمز عبور، باید همه دستگاه‌های متصل قبلی خود را مجدداً وصل کنید، اما هر کاربر یا دستگاهی که مجاز به استفاده از شبکه شما نیست، بوت می‌شود.

برخی از دستگاه‌ها، به‌ویژه دستگاه‌های مبهم اینترنت اشیا، ممکن است نام‌های پیش‌فرض عجیب و غریبی از اعداد و حروف تصادفی داشته باشند که بلافاصله آنها را تشخیص نمی‌دهید. اگر هنگام بررسی دستگاه های متصل خود با چنین چیزی مواجه شدید، آنها را جدا کنید. بعداً، وقتی نمی‌توانید ربات جاروبرقی خود را از تلفن خود راه‌اندازی کنید، می‌دانید که این همان چیزی است که بود.

به روتر WPA3 ارتقا دهید

WPA3 آخرین پروتکل امنیتی برای روترها است. همه روترهای جدید باید مجهز به WPA3 باشند، بنابراین در صورت خرید روتر جدید، نباید نگران باشید. با این حال، بسیاری از مردم روترهای خود را مستقیماً از ارائه دهنده اجاره می کنند، که ممکن است شامل به روزترین تجهیزات نباشد.

اگر روتر شما قبل از سال 2018 ساخته شده باشد، ممکن است یک دستگاه WPA2 داشته باشید که فاقد پروتکل های امنیتی مشابه دستگاه های جدیدتر WPA3 است. جستجوی سریع مدل دستگاه شما باید به شما بگوید که چه زمانی عرضه شد و ویژگی‌های خاصی مانند WPA2 یا WPA3 دارد. اگر روتر با WPA2 دارید، با ارائه دهنده خود تماس بگیرید و برای یک روتر بهتر و جدیدتر مذاکره کنید.

امنیت شبکه تضمینی نیست

باز هم، حتی با جدیدترین و موثرترین روش‌های محافظت از شبکه خانگی، امنیت هرگز 100% قطعی نخواهد بود. تا زمانی که اینترنت وجود دارد، هکرها و مجرمان سایبری راه هایی برای سوء استفاده از آن پیدا خواهند کرد. اما با نکات بالا، بهتر می توانید شبکه خود را از هر کسی که سعی در استفاده از اتصال شما یا دسترسی به داده های شما دارد، ایمن نگه دارید.

برای اطلاعات بیشتر، نحوه یافتن Wi-Fi رایگان در هر نقطه از جهان و مکان ایده آل برای روتر خود را بررسی کنید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *